Dag 7 – Buitenlucht na 7 weken

Vanmorgen gepoetst thuis: opruimen, stofzuigen, ruiten vooraan.. Daarna een douche en ik heb nog even tijd om de rozen bij te snoeien.

Onderweg naar Eric belt Lydia nog even om te vragen hoe het gaat en om ons nog veel sterkte te wensen. Eric is nog niet terug van de kine als ik arriveer. Er ligt een kaartje van Mayta en de site van het ziekenhuis werkt ook goed want hij heeft al post gekregen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Hij is ook al “smarter” geworden want hij is al tot oefening 6 geraakt met “bend it”

DSCN3386

En dan komt hij met Chris binnengewandeld en hij moet het “gaan zitten” overdoen. Het is heel moeilijk voor hem en het vergt veel concentratie en kracht om door zijn kniëen te buigen, zijn poep achteruit te steken en dan te gaan zitten zonder zijn hielen te heffen, en dus niet op zijn tippen te gaan staan. Dit is natuurlijk belangrijk om veilig en gecontroleerd neer te gaan zitten.

Hij is “teut” want het was een heel zware oefensessie: gewandeld door de oefenzaal, naar de traphal waar hij nog es een paar keer in achteruit werd gezet, daarna op de 1ste trede van de trap op zijn tippen gaan staan en zijn hielen laten zakken om de pezen te rekken en daarna 2 verdiepingen de trappen omhoog en heel de lange gang door tot zijn kamer. Hij was efkes uitgeteld en na het eten gaat hij dan ook op bed om te rusten.

DSCN3395Daarna gaan we met de rolstoel buiten wandelen; helemaal rond het ziekenhuis en daarna tot aan de bank even in ’t zonneke. Het is weer een stap waar hij zich moet overzetten: in een rolstoel geduwd worden en mij dan vertrouwen om de stoel te duwen en vooral niet denken aan hoe het voorheen was en wat de toekomst brengt. Om hier doorheen te komen, heeft hij geleerd niet vooruit te denken maar de moment zelf te grijpen.

Daarna is het weer tijd om met Dorien naar de ergo te wandelen. Die oefent vooral met zijn rechterarm en -hand. Hij moet bijvoorbeeld met zijn arm steunen op de tafel wat in ’t begin wel pijnlijjk is en met zijn linkerhand moet hij oefenen om kracht te winnen. Ik zal het moese rolleke en zijn stressballeke dus meebrengn om op zijn kamer ook nog extra kracht te winnen.

Ondertussen ga ik zelf tot bij Sophie want ik begin mijnen onderrug goed gewaar te worden. Blijkbaar ben ik ook niks te vroeg gekomen want dieje zit goe vast en ik moet gaan oppassen om geen bruuske bewegingen te doen zodat ik zeker geen verschot kan doen. Het doet geen deugd en achteraf weet ik ook waar mijnen onderrug zit🙂 Straks een warm kersepittekussen leggen zegt ze en veel bewege wat het probleem ni kan zijn.

Na het eten zie ik ozze va door het raam aangewandeld kome. Het duurt nochtans een hele tijd vooraleer hij op de kamer aankomt en os moe is er ook bij. Het is dan ook een heel eind wandele om tot bij ozzen Eric te geraken: eerst die hele lange gang door en daarna met de trappen naar boven want ze wisten niet hoe ze in de lift moeste geraken. Dus ben ik met ozze va nog even naar de lift-cursus geweest.

 

Een gedachte over “Dag 7 – Buitenlucht na 7 weken

Geef een reactie

