Lekkende hartkleppen bij Moeke Dekkers

Sinds enkele weken voelt moeke Dekkers zich niet zo goed. Ze heeft veel pijn in haar rug en het wil niet verbeteren.. Maandag opnieuw naar de huisdokter die haar voorstelt om foto’s van haar ruggewervel te laten nemen en dat kan pas woensdag. Maar zo lang houdt ze het niet en woensdagmiddag belt ze opnieuw de huisarts. Die neemt haar hartslag en merkt op dat er iets serieus mis is. De ambulance wordt verwittigd. Ik ben net thuis met Eric van de revalidatie en rijdt dan direct door om ons vader een beetje gerust te stellen. De huisdokter is content dat ik er ben en vertelt me dat het ritme in haar hart niet goed is.. de ambulance komt zo, dus ze rijdt zelf maar door😦 Os moeke moet dus neerliggen maar hola! ze moet heel den boel nog regelen hoor, vooraleer ze haar komen opladen. Uiteindelijk krijgen de ambulanciers haar toch mee.

Nadat ik thuis een beetje bij ozze va gehoord heb, wat er juist gebeurd is, rijd ik naar spoedgevallen en daar ligt ze al rustig in een box. Het is nu 12u30. Ze heeft veel pijn als ze lang in dezelfde houding moet liggen. Er wordt bloed genomen en nu is het wachten tot de dokter komt. Sonja en Theo bellen me op maar omdat ze niet alleen in de kamer ligt, kan ik enkele SMS-en.. dus afwachten nu. Omdat ze plat ligt, heeft os moeke het benauwd en als er een verpleegster passeert, vraag ik haar om even te helpen. Ze krijgt dan ook een deken want het is vrij kou met de airco.. en zoals os moeke is, wil ze eigenlijk ni dat ik daar maar mijnen tijd zit te verdoen terwijl we liggen wachten. Maar wachten duurt lang, vooral als je pijn hebt. Het is dan ook heel druk en er zullen patiënten zijn die dringender zijn dus hebben we geduld.

Rond 15u30 is het dan zover. De dokter stelt enkele vragen en merkt op dat haar bloedwaarden niet zo goed zijn. Hij drukt op de plaatsen waar ze pijn heeft maar blijkaar is haar hartslag alarmerend hoog. Ze kijken haar dossier na en halen er een cardioloog bij, Dr Schuurmans, die blijkbaar een medisch dossier heeft van haar. Hij onderzoekt haar en zet zich dan rustig naast haar en stelt wat vragen. Zo zou hij in 2001 os Moeke al gezien hebben, pre-operatief, en haar gemeld hebben dat ze 2 lekkende hartkleppen had. Maar os moeke en ikzelf ook zijn echt verbaasd want we weten daar niks van.. En toch staat het hier zo in mijn dossier, zegt de dokter, zelfs dat ozzen Theo in Leuven in behandeling is voor hartproblemen… Normalerwzijze had ze jaarlijks op controle moeten gaan want er kunnen serieuze gevolgen aan vasthangen en hij meldt nog dat ze heel veel geluk had dat ze geen hartaderbreuk gedaan heeft. Nu is het dus belangrijk alles goed na te kijken want er zit ofwel water, ofwel bloedklonters in de longen. Daarom gaan ze onmiddellijk foto’s maken. Ondertussen is os Sonja ook aangekomen en ik ben wel content want nu ben ik toch wat ongerust. Als het bloedklonters zijn, zal ze onmiddellijk naar de intensive afdeling gebracht worden. Alles gaat nu heel vlot: na de foto’s komt de dokter al direct zeggen dat het water is op de longen, dus dat valt nog mee.. Ze wordt dus naar een kamer overgebracht en gaat medicatie krijgen om het hartritme opnieuw stabiel te krijgen. Os Sonja zal bij haar blijven tot ze op de kamer is en ik kan nu terug naar Eric.

Theo is bij vake en die rijde samen ook nog even langs. Die is natuurlijk ook blij dat os moe nu in goede handen is. Os moeke heeft den diepvries gevuld met groenten en soep zodat hij zeker genen honger moet lijden. Maar als het moet kan die genoeg zijne plan trekken. Erik van os Suzy belt ook nog even op om te horen hoe het nu is. Omdat het zo al druk genoeg is vandaag, zal hij morgen even langskomen.

Geef een reactie

