Solliciteren een fulltime job

Mijn nieuwe job  brengt heel wat administratie mee. Het is een hele organisatie om het allemaal op te volgen. Om te bewijzen dat je daadwerkelijk een job zoekt, is het wenselijk om alles te bewaren op papier en besloot dan maar een klasseur aan te leggen😦 Die heb ik netjes onderverdeeld.

  • Bovenaan zitten de vacatures waarop antwoord kreeg en op gesprek mag komen per datum. Vandaag zijn er dat 3🙂
  • Daarna volgen de sollicitaties waar ik nog geen antwoord op mocht ontvangen, een 10-tal
  • Het volgende zijn de  inschrijvingsdocumenten van de interimkantoren
  • Ten laatste zijn er de brieven waarop ik een negatieve reactie ontving, zoals van een wellness-center waar ik solliciteerde voor receptioniste. Via mail werd ik eerst bericht dat er heel veel kandidaten waren. Uiteindelijk werd ik na een 14-tal dagen afwachten toch uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens een kort gesprek maakte ik kennis met de werkgever. Het gesprek verliep vlot en na een weekje werd ik opnieuw uitgenodigd om eens te komen proeven van de job. Op een zondagnamiddag, toch wel een beetje zenuwachtig, zat ik enkele uurtjes achter de receptie. Er werd netjes een contract opgemaakt dat dit onbezoldigd was en een proef. De verantwoordelijke, Anneke, zal ik haar noemen, leerde me hoe het kassasysteem werkte. Klanten koppelen zodat ze 1 rekening kregen, betalen met bongo-bons of wellness-arangementjes,.. bezoekers er op attent maken dat er eventueel nog een massageruimte beschikbaar was,… Het was echt leuk om te doen en ik voelde me helemaal op mijn gemak bij haar. Ze zochten ook iemand met ervaring en verantwoordelijkheid, dus het mocht al een ouder iemand zijn. Uiteindelijk heeft men voor iemand anders gekozen en ik voelde me toch wel enkele dagen ellendig en deprimerend. Dankzij nen babbel met een goei vriendin, heb ik me weer herpakt en gaan we er weer tegenaan.

Mijn bezoek op de VDAB, begin deze week, bleek niet echt een vereiste omdat ik momenteel in mijn opzegperiode zit en ingeschreven als werkzoekende zonder uitkeringen. Onlangs las ik dat jonge 50+ vlugger aan een job geraken door de premie. Deze premie is een subsidie van de Vlaamse Overheid voor de werkgever en kan tot 50% van het brutoloon, gedurende max. 2 jaar, oplopen. In 3/4 van de gevallen blijkt deze premie aangevraagd voor werknemers tussen 50 en 55 jaar. Minder aanvragen zijn er voor werknemers vanaf 55 jaar. Daarom gaan ze dit nog es hervormen en ze gaan rekening houden met je diploma.

Interim-kantoren bezoeken is niet mijn favoriete hobby. Consulenten zijn meestal nog heel jong (en onervaren). Je CV wordt overlopen en ik studeerde af in 1981. Als ze me dan vragen wat ik juist deed op mijn 1ste job als stagiaire op het SCK in Mol dan moet ik toch wel even nadenken.. maar ik weet wel zeker dat ik daar teksten typte op een elektrisch typmachine, thuis was het nog op een mechanisch😛 Er stond zo ook al een groten hoge bak met een scherm en een toetsenbord ingebouwd en ik kreeg er dus de kans om al op een computer te werken. Van mailen was nog geen sprake maar  er bestond al wel een telex. Ik zag echt het nut niet in om mijn eerste werkervaringen hier komen te vertellen dus stelde ik zelf voor om mijn werkervaringen van de laatste 2 werkgevers te overlopen. Dit leek me meer relevanter🙂 Spijtig genoeg bleek er hier ook geen openstaande vacature te zijn.

Geef een reactie

