Reinigingscertificaat

Omdat in onze familie gevallen van darmkanker zijn, worden onze darmkes best regelmatig onderzocht. Vandaag afspraak voor een coloscopie bij dr Dockx. Met een camera zullen ze de binnenkant van de dikke darm nakijken.

Daar komt wel wa voorbereiding aan te pas:

  • Zondag begon mijn dieet: wit brood of beschuif met boter, ontvette bouillon, gekookte gepelde rijst, gevogelte, spaghetti, noedels, gekookte groenten, magere vis maar geen aardappelen, fruit of rauwe groenten
  • Maandag mocht ik ’s morgens en ’s middags nog wit brood eten en wat yoghurt, koffie of thee en vanaf 16u45 geen vast voedsel meer.

en dan begint de pret🙂 Ik kreeg namelijk een doos met zakjes poeder “Moviprep”, een laxeermiddel met appelsiensmaak. In de doos 2 grote zakjes en 2 kleine zakjes poeder. Het 1ste grote en het 1ste kleine zakje oplossen en water toevoegen tot 1 liter en opdrinken binnen de 2 uren. Als beloning mag je nadien nog 1 litertje water om na te spoelen. Wat rondwandelen zou de werking bevorderen maar ik ben al blij dat ik veilig tot  het kleinste kamertje geraak. Als ik ga slapen, weeg ik alvast een kilootje minder.

Om 8u vanmorgen mocht ik de 2de liter moviprep opdrinken en na half 11 moest ik nuchter blijven. Omdat ik dan toch al vanbinnen proper was, ben ik nog een uurke in bad gaan liggen. Ik kreeg alvast wa aanmoedings smsk’s en Christel zou eventueel wel voor een reinigingscertificaat kunnen zorgen🙂

Dat doet me weer denken aan ons grapke van verleden week: ik had een CMR met de vermelding van een pallet-slip. Ik kende da helemaal ni en ging even zoeken op internet: “slip sheet” en ik zei tege Christel: hedde gij een slip met palletjes ?  een slip scheet? Ze wou er ook wel één maar zoude die dan kunne koke want ge moet da toch kunne herbruiken eh? En is daar dan een reinigingscertigicaat bij? Wel, ik kan je verzekeren, we lagen plat van ’t lachen.

In ’t ziekenhuis gekomen, eerst aanmelden aan de receptie en daarna naar een kamer op daghospitaal. Nog even een vragenlijst invullen en daarna mocht ik mijn schortje aantrekken. Doe maar op ’t gemakske, zei de verpleegster,.. jaja… op ’t gemakske heb ik de laatste dagen al heel wa uren versleten.. Lang moest ik ni wachten want ik was de 1ste op ’t lijstje. Je krijgt dan iets om te slapen maar ik heb alles mooi mee kunnen volgen op het TV-ke en ben pas in slaap gevallen als ik terug op mijn kamer was. Rond 16u kreeg ik een bouillon-soepke en rond 18u mocht ik naar dr Dockx voor het verdict : alles bleek in orde en ik mag binnen 5 jaar nog es opnieuw langskome🙂 Dr Dockx is echt ne speciale.Tijdens de onderzoeken, informeert hij naar familie, werk,… als ik mijn verslag thuis even nalees, moet ik toch even lachen:

professioneel: werkte voor REUS (energie solutions), werkt nu voor Lodewijckx te Veerle (verwerking eieren, 15 x 10 tot de 6e per week”

Mijn doktersbriefke is ook heel misterieus, deed mij denken aan de TV serie NCIS: “kon niet op het werk aanwezig zijn wegens investigatie in het ziekenhuis”

Geef een reactie

