Jorim krijgt een volwassene-brevet

Baby ben je van 0 tot 1,5j. Als baby reageer je op geluiden en zintuigen – ruiken, proeven, tasten, horen en zien – ontwikkelen en kan nog niet praten. Comminicatie geberut door oogcontact, gelaatsmimiek en lichaamstaal. Als je je vinger in het handje van een jonge baby legt grijpt het kindje je vinger vast. Deze reflexen zijn onbewuste bewegingen, dus na een paar weken komen daar bewuste bewegingen voor in de plaats.

Peuter 1,5 – 4 jaar . Een peuter gaat steeds meer praten en krijgt een uitgebreide woordenschat. Ze weten nog niet goed wat fantasie is en wat de werkelijkheid. De magische wereld van een kind. Een peuter weet nog niet wat het gevolg is als je iets doet, of wat een oorzaak ergens van kan zijn. Een peuter kan al zitten, staan & lopen. De grove motoriek is erg toegenomen. De fijne motoriek gaat ook beter, maar moet nog wel verder ontwikkeld worden. Een peuter moet leren om op tijd naar de wc te gaan.

Kleuter 4 – 6 jaar Een kleuter denkt er niet over na dat als hij iets doet, wat dan het gevolg is. Een kleuter denkt als je een paar stoeltjes achter elkaar zet, dat het een trein is. De vorming van het geweten begint. Ze kennen het verschil tussen goed en kwaad. Ze leren een koprol maken, maar ook tekenen en veters strikken.Ook het lichaam zelf veranderd, het mollige dat het kind in de peutertijd had verdwijnt. Kleuters weten dat ze een jongetje of een meisje zijn,

Schoolkind 6 – 12 jaar Een schoolkind gaat steeds realistischer denken, ze weten steeds beter wat wel waar is en wat niet waar is en kan beter logisch denken. Een kind meer over de toekomst nadenken en creëren meer zelfstandigheid. Maar toch is het schoolkind nog wel erg kwetsbaar, zoals bij pesten kunnen ze zich vaak ook niet goed weren. Schoolkinderen vinden het fijn om samen te spelen, ze kunnen ook goed samenwerken. Meisjes hebben behoefte aan vriendinnetjes en jongetjes willen graag spelen met jongetjes van hun leeftijdsgroep. Jongens worden sterker en hebben een groter uithoudingsvermogen. Vanaf een jaar of 10,11 worden de meisjes groter dan de jongens.

Puber 12 -16 jaar Een puber gaat abstract, systematisch en kritisch denken; over zichzelf nadenken. Een puber groeit ongeveer 10 cm per jaar. Ze willen zelfstandig zijn, zoeken naar een eigen identiteit, het losmakingproces begint en ze dragen verantwoordelijkheid. Ze veranderen op emotioneel gebied: ze zijn onevenwichtig, onzeker, experimenteren. Pubers worden geslachtsrijp, meisjes vaak eerder dan jongens. Ze ontwikkelen interesse in seks.
Jongens fantaseren vaak over seksuele dingen, meisjes meer over romantische dingen.

Jongvolwassene 16 – 21 jaar Een jongvolwassene wordt ook wel ‘jongere’ of ‘adolescent’ genoemd. Ze gaan abstract denken: filosoferen, genuanceerder denken en verzetten zich minder tegen hun ouders Ze kunnen anderen beter inschatten en zijn minder onzeker, evenwichtiger en kiezen hun eigen normen en waarden en relaties worden belangrijker.

Wel dat verdient natuurlijk een speciaal cadeautje en Wenke weet raad: een WC-rollen-papier-taart. Kijk maar:

Hier hoort natuurlijk een woordje uitleg bij:

DSC_5045

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s