Naar de tandendokter

Eindelijk is het zover. Na heel wat rondgeloop en -gevraagd hebben we besloten om voor mij een nieuwe eetkamer te bestellen. Vandaag beginnen ze aan de verbouwingswerken vooraleer de meubels passen 🙂

Eerst en kaakopbouw of botopbouw om de kaakkam te verhogen. Dit gebeurt met een bottransplantaat. Het bot dat verloren is gegaan door vroegtijdig tandverlies wordt hersteld. Bij mij wordt dit gedaan in de bovenkaak. Het bot wordt getranpanteerd uit het schedeldak en gebeurt onder volledige narcose. Dit is nodig om tandimplantaten te kunnen plaatsen want het dragen van een prothese is bijna niet meer mogelijk.

In de onderkaak wordt de beugel weggenomen en implantaten geplaatst.

Na de operatie dient de wonde goed te genezen zonder dat er ontsteking ontstaat. Na een 3-tal maanden kunnen de implantaten dan geplaatst worden.

6 gedachtes over “Naar de tandendokter

  1. Dag Rita,
    Heel hartelijke dank voor jou antwoorden , ik heb toch nog een vraagje , het bot dat bij jou moest gedaan worden in de bovenkaak voor hoeveel tanden was dit? En de wonde aan je hoofd moest je dat ontsmetten met isobetadine?
    En hoelang heeft de operatie geduurd?
    Ja bij mij gaat het over de bovenkaak voor drie tanden
    Dank u wel hoor , maar ik wordt ouder en ik krijg zo meer bang van alles , toch nog een hartelijke dank daarvoor
    Chris

    • De operatie heeft toch een 3,5u geduurd maar daar heb ik niks van gemerkt.
      Er zaten toch een 15-tal haakjes in mijn hoofd maar we hadden bot nodig voor een volledige bovenkaak.
      Dit moest ik thuis niet verzorgen maar na een week op controle gaan.

      Laat het gewoon gebeuren, Chris, niet teveel over nadenken.
      Komt helemaal goed hoor.

      succes alvast

  2. mag ik je eens vragen ik ge ook binnenkort een bottransplantaties laten uitvoeren daar ik te weinig bot heb in de bovenkaak. Dan gaan ze een stukje uit het schedeldak wegnemen om zo mijn bot van de bovenkaak op te vullen.
    Heb je nadien hiermee veel pijn gehad? en moet je dan ook vloeibaar eten?
    Graag een antwoordje als dit kan waarvoor hartelijke dank.
    Chris

    • dag Chris, Je kaak gaat heel erg zwellen, en je ziet bont en blauw. Eten is moeilijk dus heb ik inderdaad enkele dagen sapjes gegeten, soep,.. maar het is te doen hoor. Je kan op de foto’s al wel zien dat het geen lachtertje is maar het is de moeite. ben heel content nu

      • mag ik je vragen waar ik de foto kan zien , en je kaak gaat opzwellen ,en heb je ook last van je hoofd?
        Is dit een grote wonde? Ja sorry dat ik je dit allemaal vraag maar ik heb er zo’n ontzettend bang van!
        Alvast bedankt hoor voor jou antwoord
        Chris

      • Dag Chris,
        je kan in mijn blog een categorie selecteren. Neem je tandwerken dan kan je de foto’s bekijken. Niet mooi maar het valt beter mee dan het eruit ziet.

        Vooral veel ijs leggen, is echt belangrijk en terwijl kan je rustig je TV programma’s zien die je altijd wou zien 🙂

        De wonde aan het hoofd bij mij is vrij groot en de eerste dagen vervelend om op een goede houding te zoeken als je neerligt. Na een week mogen de haakjes eruit.

        Probeer er elke dag iets positiefs van te maken, dan gaat het ook beter door.
        Je kan ook al wat suggesties lezen op mijn blog om toch lekker en zacht te eten:
        zalm met asperges in botersaus met puree, spagetti zonder harde groenten natuurlijk maar toch ook wel met een lekkere tomatensaus,…

        Ik wens je veel succes en het gaat allemaal goed meevallen hoor! als je stress hebt, is het alleen maar moeilijker. Geloof me: ik ben eigenlijk ook een kleinzerige en bij mij is het meegevallen dus waarom bij jou niet ?

        Achteraf ga je zeker supercontent zijn. Nog altijd zeggen mensen dat ik er sindsdien veel beter uitzie en het is ook allemaal zeker de moeite geweest . Als je dat in je achterhoofd houdt, …

        heel veel succes

Geef een reactie

