Koken op Hou-vast maar toch niet

De vereniging Hou-vast is een vrijwilligersinitiatief dat kansarme mensen uit de regio ­Meerhout-Laakdal wil opvangen. Deze mensen willen vaak geen overheidshulp, maar de  kans om in een ongedwongen sfeer samen te komen. Dat willen ze met Hou-vast bereiken. Het hoofkwartier is het vroegere woongedeelte, de keuken en de garage van de toenmalige leegstaande pastorie van Zittaart. Er is een ontspanningsruimte, waar mensen kunnen knutselen of aan vorming doen, er kunnen huishoudelijke taken aangeleerd worden en de tuin van de pastorie wordt onderhouden. De hoofdmissie is om die mensen in een huiselijke sfeer en in een klimaat van onvoorwaardelijke acceptatie bij elkaar te brengen zodat ze zichzelf kunnen zijn en anderen kunnen vinden.

Momenteel wordt er maandelijks een kooknamiddag georganiseerd. Mensen kunnen eten ophalen maar kunnen ook komen eten. Iedereen helpt mee bij het klaarmaken en afruimen van het eten. Ze proberen aan tafel te gaan om 17u30 en om 19u kunnen af te sluiten.  Op de reva leerde ik Mieke, één van de vrijwilligers kennen die me aansprak en hierover vertelde. Er zijn altijd handen tekort dus bood ik aan om mee te helpen.

houvastjan-1-2015

In de vroege namiddag vertrok ik richting Meerhout Zittaart. Ter hoogte van de Biesakkerlaan rijdt plots een auto de hoofdbaan op en ik kon niet meer tijdig stoppen. Links uitwijken en remmen maar het mocht niet baten. Ik weet niet meer wat ik riep maar we botsen. De tegenpartij reed me aan de rechtervoorkant aan met de voorkant van haar wagen. Omdat ik op de linkse kant van de weg stond, ontstond er direct een lange file. Ik dacht ook dat ik niet meer kon rijden en belde de politie en Eric. Gelukkig was ik niet ver van huis want niemand stopte om me even te helpen. Het verkeer, richting markt in Meerhout, reed over de fietspad voorbij; de brokstukken lagen verspreid en de vrouw van de andere wagen was helemaal over haar toeren. Er zat ook nog een baby in de wagen maar gelukkig was die ook OK. Ik was content dat Eric er was om het verkeer te regelen. Een agent, die passeerde maar niet aan ’t werk was, toonde zijn batch en raadde ons aan de wagen te verplaatsen. Nu was het nog wachten op de politie. Na een korte controle mocht ik beschikken want ik was zeker in mijn recht. De vrouw van de tegenpartij was blijkbaar ‘onder invloed’… Het zal dus een gerechtelijke procedure worden😦


We reden de wagen direct naar de garage.. er zijn heel wat kosten, meer dan 4000 euro dus het is afwachten of ze die nog gaan herstellen.

Geef een reactie

